Om skolen

Asker Kunstfagskole tilbyr toårig høyere utdanning i visuelle kunstfag, og utdanningen passer for deg som ønsker å arbeide med kreative fag. Fullført og bestått utdanning gir 120 studiepoeng, generell studiekompetanse og graden høyere fagskolegrad i visuelle kunstfag. Utdanningen er godkjent av Lånekassen, noe som gir mulighet for lån og stipend, og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Det er ingen krav til søkere om tidligere kunstfaglig utdanning. Asker kunstfagskole har siden oppstart i 1985 utdannet en rekke kunstnere som i dag preger norsk kulturliv. Skolen holder til i store og fine lokaler sentralt i Asker.

Starten på et kreativt yrkesforløp

Fullført fagutdanning ved Asker Kunstfagskole gir de beste forutsetninger for å kunne etablere seg som kunstner eller kurator, eller ta videre høyere utdanning innenfor visuell kunst, arkitektur og design. Utdanningen gir også god mulighet for å utforske sine egne kreative ideer og evner. Studentene får en innføring og fordypning i grunnleggende kunstneriske teknikker og prosesser, men også et innblikk i hva det vil si å virke som kunstner i dag. I undervisningen knyttes kunsthistorie og samtidskunst sammen, og studentene arbeider både med egne kunstprosjekter individuelt og med fellesprosjekter i samarbeid med medstudenter. Faglærerne som underviser på skolen, er aktive billedkunstnere og har pedagogisk erfaring i tillegg til kunstfaglig teoretisk innsikt. Det blir lagt vekt på gode faglige diskusjoner og refleksjoner gjennom hele studieløpet.

Lokaler

Skolen ligger sentralt i Asker med gode kollektivforbindelser. Undervisningen foregår i romslige arbeidsrom og velutstyrte verksteder som kan brukes fritt av studentene også utenom undervisningstiden. Skolen har et stort bibliotek med et bredt utvalg av kunstlitteratur, og et foredragsrom som også kan brukes til filmvisninger. Kjøkken og pauserom er til felles bruk.

Historikk

Utdanningen er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), og har hatt statsstøtte siden 1985. Skolen er organisert som en stiftelse som drives på ideelt grunnlag. Skolen ble etablert i 1973 som Asker Malerskole, lokalisert i snekkerverkstedet ved Småbrukerlærerskolen på Sem. Malerskolen hadde tidligere vært en del av Asker Malerklubbs virksomhet. I 1982 skiftet den navn til Asker Kunstskole, og holdt i mange år til i Kunstfabrikken i Heggedal. I 2006 ble den godkjent som toårig fagskole. Skolen flyttet til Asker sentrum i 2015, hvor den i dag har adresse Kirkeveien 266. Skolen er medlem av Forum for kunstfaglig utdanning (www.kunstskolene.no) og Norske Fag- og Friskolers Landsforbund (NFFL).

Studentmiljø

Miljøet på skolen er kreativt, skapende og godt, og studentene motiverer og inspirerer hverandre. Studentrådet sørger for at studentene aktivt er med på drøftinger og viktige beslutninger. Det er et godt studentdemokrati ved skolen. Studentrådet arrangerer også sosiale tilstelninger som filmkvelder og fester. Det er én klasse på hvert årstrinn, men studieturer, foredrag og enkelte workshops er felles for begge trinn.

Vitnemål og studielån

Fullført og bestått toårig fagutdanning gir vitnemål med graden høyere fagskolegrad i visuelle kunstfag, 120 studiepoeng og generell studiekompetanse. Skolen er godkjent av Lånekassen, og studentene kan dermed søke og lån og stipend.

Mulige karriereveier

Utdanningen fra Asker kunstfagskole kan anvendes innenfor en lang rekke fag- og yrkesområder. Mange studenter tar videre utdanning på høyskoler og universitet i visuell kunst, kunsthåndverk, design, arkitektur og kunsthistorie, andre etablerer seg som kunstnere eller kombinerer studiet med andre utdanninger og yrkesretninger.