JOBBKARRIERE MED KUNSTUTDANNING

Er du en av de som elsker å utfolde deg kreativt gjennom tegning, form og farge? Er du også litt usikker på hva du kan jobbe med etter endt kunstutdanning? Her er noen forslag til hva du kan bruke utdanningen din fra Asker Kunstfagskole til, enten du vil fortsette på egenhånd  eller ta videre utdanning! Kanskje har du en annen utdanning fra tidligere som du kan kombinere med kompetanse i kunstfag? Klikk på link nedenfor for å lese mer!

Selvstendig arbeid

Å leve av egen kunst er en drøm mange kreative sjeler deler, men som ikke alltid er like lett å oppnå. Vår toårige kunstfagutdanning gir gode grunnkunnskaper i ulike teknikker og materialer, og større bevissthet rundt eget uttrykk. Du får erfaring i å vurdere både dine egne og andres verk, og viktig kunnskap om hvordan søke om utstillingsplass, prosjektstøtte, stipend og lignende.

I løpet av studietiden får du bygget opp en portfolio, og det er viktig å ha noe å vise til om du skal få små og store oppdrag innen illustrasjon, design eller utsmykking. Du lærer også om verdier, historie, idéutvikling og arbeidsdisiplin. Dette er alle viktige elementer om du vil jobbe selvstendig – om det er som kunstner, illustratør, designer eller annet.

Ta videre utdanning

Asker Kunstfagskole er perfekt for deg som ønsker å ta en høyere utdanning innen f.eks. kunst, design eller arkitektur på høyskole eller universitet. Hos oss tilegner du deg ferdigheter fra ulike fagområder. Dette gir deg en bred kompetanse, samtidig som du siste året kan fordype deg prosjekter du brenner for. Opptak på høyere utdanning i ulike kunst- og designfag er gjerne basert på innlevering av arbeidsprøver og/eller opptaksprøve, og dette hjelper vi deg med å utvikle. Asker Kunstfagskole er derfor en av de ledende skolene i å få studenter inn på de høyskolene de ønsker.

Utdanningene og yrkene du kan velge er mange, og du trenger ikke nødvendigvis å videreutdanne deg innen kunstrelaterte fag. Noen velger også å studere kulturledelse, pedagogikk eller kunsthistorie, for så å mikse det kreative med teoretiske yrker. Her er noen forslag til karriereveier du kan velge:

• Arkitekt / interiørarkitekt / landskapsarkitekt – Det er flere høyskoler og universiteter i Norge som tilbyr disse utdanningene, både på bachelor- og masternivå.

• Kunsthistoriker – Du lærer grunnleggende kunsthistorie hos oss, men det er mulig å studere faget videre på universitet. Noen velger å bygge på med utdanning innen administrasjon, konservering eller pedagogikk. Som kunsthistoriker kan du for eksempel jobbe på museum, galleri eller utdanningsinstitusjon.

• Kurator – Det ingen krav til utdanningsbakgrunn når du skal skape utstillinger, men det er lurt med videre studier innen prosjektledelse eller kunsthistorie. Det er også mulig å ta master i kuratorpraksis.

• Illustratør – Har du ferdighetene kan du være ferdig utlært illustratør etter endte studier på Asker Kunstfagskole. Mange velger likevel å bygge på kompetansen med videre studier i visuell kommunikasjon.

• Animatør – Vi har workshop i animasjon der du får prøve ut de grunnleggende prinsippene i faget. Om dette er noe du interesserer deg for finnes det flere høyskoler både i Norge og i utlandet som tilbyr fordypning i denne studieretningen.

• Art Director – Om du er glad i prosjektarbeid, idé- og konseptutvikling kan art director være et passende yrke for deg. Det er mulig å utdanne seg direkte som art director, men du kan også studere visuell kommunikasjon og grafisk design for å passe til dette yrket.

• Lærer – Lær bort det du kan til andre! Med videre utdanning innen pedagogikk kan du jobbe som lærer i kunstfag i f.eks. grunnskole eller videregående skole.

• Produktdesigner – En bachelor innen produktdesign gir deg muligheten til å gjennomføre designprosesser fra idéer til ferdige produkter, eller finne nye og innovative design. Perfekt for deg som er glad i teknologi, data og 3D-animasjon.

• Scenograf – Bruk din kreative kompetanse i sceniske og romlige installasjoner i samarbeid med andre profesjonelle utøvere.

• Kunstterapeut – Ved å kombinere helse- og sosialfag, psykologi eller pedagogikk med kunstfag kan du jobbe som kunstterapeut. Det er mulig å fordype seg med master i kunsterapi.

Vil du bli student på Asker Kunstfagskole?  Les mer om hvordan du søker om studieplass her >>