DOKUMENTASJON AV EGNE ARBEIDER – NOEN TIPS!

Skal du søke kunstutdanning til høsten?
Om det er på høyskole/akademi eller her på Asker Kunstfagskole må du sende inn arbeidsprøver. I løpet av studietiden hos oss lærer du bruk av speilreflekskamera, lyssetting med fotolamper og digital fotoredigering for best mulig framstilling av arbeidene dine til portfolio eller søknader. Men om du skal sende inn søknad uten forkunnskaper om dette, er det noen enkle forhåndsregler du kan følge, uavhenging om du bruker mobilkamera eller profesjonelt utstyr. Les videre for å få våre tips!

Tips til fotodokumentasjon:

• Heng eller sett arbeidet ditt mot en nøytral bakgrunn. Ikke la forstyrrende elementer som ikke er del av arbeidet komme med på foto.
  • Bruk fotostativ (hvis du har). Dette kan hindre uskarpe bilder.
  • Prøv å få jevn belysning. Et tips kan være å fotografere utendørs når det er lett overskyet.
  • Gå så nær motivet som mulig, men få med hele arbeidet. Ta gjerne foto av detaljer også, om arbeidet er stort.
  • Todimensjonale arbeider fotograferes rett forfra. Ytterkantene på arbeidet bør være mest mulig rette i forhold til fotoet. Hvis det blir mye lysrefleksjoner i arbeidet, prøv med litt annen vinkel.
  • Tredimensjonale arbeider kan gjerne fotograferes fra to eller flere vinkler. Er det en installasjon bør noe av omgivelsene være med.

Lykke til!