ÅPENT FOREDRAG MED LISE LINNERT TORSDAG 21. OKTOBER KL. 13-14 PÅ TRAFO KUNSTHALL

Asker kunstfagskole og Trafo Kunsthall fortsetter sin foredragsrekke med tema «Kunst og aktivisme». Denne gangen presenterer vi kunstneren Lise Linnert.

Lise Linnert (født 1964) arbeider tverrfaglig, og hennes konseptuelle og prosessbaserte prosjekter har et politisk og sosialt utgangspunkt. Humanisme og menneskerettigheter er grunntemaene i hennes aktivistiske praksis. Hun brenner for kunst som inngang til dialog, oppmerksomhet og endring. Prosjektene er gjerne basert på publikums deltagelse og engasjement.

Linnert er interessert i å arbeide utenfor utstillingsrommet, og nå mennesker som kanskje ellers ikke er i kontakt med kunstscenen. Tidsspennet er essensielt for henne, og prosjektene kan vare i flere år eller være uten sluttdato. Hun har initiert et sosialt innovasjonsprosjekt og klesmerke, NI EN MORE, som hjelper kvinner utsatt for vold i Cd Juárez, Mexico til økonomisk selvstendighet, samtidig som det sprer oppmerksomhet om kampen for likeverd internasjonalt. I samarbeid med Tenthaus og AKS Møllergata skole har hun initiert et kunstprosjekt der barn er medskapere og gjennom ulike former for tekstile workshops engasjeres 10 åringer i kampen for likeverd.

De siste tre årene har Linnert sammen med forfatter og prest Elisabeth Thorsen arrangert skrive- og fotoverksted i Ullersmo landsfengsel. Resultatet er satt sammen til det interaktive konseptet «Pust meg fram!» som består av en utstilling, en performance, skriveverksteder samt flere dialoger som aktualiserer fengsling, straff og soning. Alt skjer i Trefoldighetskirken i Oslo, fra 15/9 – 24/10.

Arbeidene hennes har vært vist ved institusjoner som Women Museum, Mexico By, FN Høykommmisær for Menneskerettigheters kontor I Mexico By, Juarez Contemporary i Juárez, Mexico, Rubin Centre for Contemporary Art i El Paso, The Station Museum of Contemporary Art i Houston, USA, Pallant House Gallery i Chichester, England, Charlottenborg Kunsthal i København, Danmark, VISUAL Centre for Contemporary Art i Carlow, Irland, Musée Bernadotte i Pau, Frankrike, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Hå gamle prestegard og Galleri F15 i Norge

Foredraget er gratis og åpent for alle. Velkommen!
Se event på Facebook>

Neste foredrag er torsdag 9. desember, med Steffen Håndlykken (billedkunstner og styreleder i UKS / Unge kunstneres samfund).